Munkáltatóknak
Itt megtalálja azokat az információkat, melyek segítséget nyújtanak— mint munkáltatónak— a foglalkozás-egészségügy legfontosabb előírásainak, fontosságának megismeréséhez:
Mit jelent a foglalkozás-egészségügy?
A foglalkozás-egészségügyi (üzemorvosi) ellátás elsősorban előzetes, időszakos, soron kívüli munkakör betöltéséhez szükséges alkalmasság elbírálásához szakorvosi vizsgálat elvégzése. Ezt megelőzően az adott munkáltatónál a munka környezet, munkafeltételek és a munkakörök felmérése a munkavédelmi szakemberrel együtt. A munkáltató és a munkavállaló együttes tájékoztatása a munkakörülmények megfelelő kialakítása érdekében. (ez a munkahigiénés szemle).
Kinek van szüksége foglalkozás-egészségügyi szolgáltatásra?
Minden munkáltató, létszámtól függetlenül, köteles alkalmazottai részére foglalkozás-egészségügyi ellátást biztosítani.
Milyen jogszabályok szólnak a foglalkozás-egészségügyről?
A foglalkozás-egészségügy törvényi szabályozásáról a 27/1995. (VII. 25.) számú NM rendelet, és a 89/1995. VII.14. Korm. rend gondoskodik. Ezek alapján az állam minden munkáltató számára 1995. október 1-től kötelezővé teszi a foglalkozás-egészségügyi ellátás biztosítását akár fizikai, akár szellemi munkakörben foglalkoztatott dolgozója van.
A legfontosabb jogszabályok:
- A Népjóléti Miniszter 27/1995 (VII.25.) NM rendelete a foglalkozás – egészségügyi szolgáltatásról
- A Kormány 89/1995. (VII.14.) Korm. rendelete a foglalkozás – egészségügyi szolgálatról
Milyen teendői vannak a Munkáltatónak?
A 89/1995 (VII.14) korm. rendelet 2 § -ának (2) bekezdése szerint a munkáltató, – a magánszemély munkáltató kivételével – a működése megkezdését követő két hónapon belül köteles az Országos Munkavédelmi és Munkaügyi Főfelügyelőség területileg illetékes munkavédelmi felügyelőségének (a továbbiakban: munkavédelmi felügyelőség) bejelenteni
- székhelyének és telepeinek címét
- tevékenységeit
- a számára foglalkozás egészségügyi szolgáltatást nyújtó szolgáltató nevét és címét
- a foglalkoztatott, foglakozás egészségügyi szolgáltatásban részesülő munkavállalók számát és foglakozás egészségügyi osztályba sorolását
A munkáltató a jogszabályban előírt adatokban bekövetkezett változást éves rendszerességgel, minden év február 15. napjáig köteles bejelenteni a munkavédelmi felügyelőséghez.
A munkáltató a közte és a foglakozás egészségügyi szolgáltató között a szolgáltatás nyújtására létrejött megállapodás hatályának megszüntetését, a megszűnés időpontjának megjelölésével, valamint a szolgáltatást nyújtó orvos személyében bekövetkezett változást annak kezdő időpontjának feltüntetésével a változás megtörténtétől számított három munkanapon belül köteles bejelenteni a munkavédelmi főfelügyelőséghez.
Milyen szolgáltatást kap a megrendelő?
- Új alkalmazottak munkaalkalmassági vizsgálata, az állományban levők rendszeres szűrővizsgálata.
- Foglalkozási megbetegedések, és azok lehetséges okainak vizsgálata.
- A munkavégzés egészségkárosító hatásainak elkerülését segítő, és az egyéni védőeszközökkel kapcsolatos tanácsadás.
- Az előírt egészségügyi könyvek, egyéb okmányok, jogosítványok kiállítása ill. meghosszabbítása.
Ki jogosult ellenőrzni a szolgáltatás igénybevételét?
A szerződés meglétét, annak betartását a helyi ÁNTSZ ellenőrei felügyelik, hiányosság vagy szabálytalanság esetén 50.000-500.000 forint büntetést róhatnak ki.
Ki jogosult ilyen szolgáltatást nyújtani?
Ezt az ellátást csak ÁNTSZ engedéllyel rendelkező szakorvosok végezhetik.